Jak se vám líbí naše nové stránky?
Celkový počet hlasů: 3267
Učíme se pro život
Celkový počet hlasů: 3267
Základní škola a Mateřská škola Jasenná, okres Náchod
ŠKOLNÍ ŘÁD
platný od 1.9.2021
V souladu s § 30 Školského zákona vydává ředitelka Základní školy a Mateřské školy v Jasenné, okres Náchod (dále jen škola) tento Školní řád:
ČÁST PRVNÍ
Obecná ustanovení
1. Školní řád Základní školy a Mateřské školy, Jasenná, okres Náchod (dále jen Školní řád) stanovuje základní pravidla vzájemného soužití ve škole – práva a povinnosti žáků, zákonných zástupců, pedagogických i nepedagogických pracovníků školy. Upravuje provoz a vnitřní režim školy a školní družiny, podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí. Upravuje podmínky zacházení s majetkem školy ze strany žáků. Obsahuje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání a chování žáků.
ČÁST DRUHÁ
Práva a povinnosti pracovníků školy, žáků a jejich zákonných zástupců ve škole a pravidla vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky.
Pracovníci školy
Práva žáka
Povinnosti žáka
Práva a povinnosti zákonných zástupců nezletilých žáků
Pravidla vzájemných vztahů žáků, pracovníků školy a zákonných zástupců žáků
ČÁST TŘETÍ
Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
Kniha úrazů je uložena v ZŠ.
V knize úrazů se evidují všechny úrazy žáků, ke kterým došlo při činnostech ve škole nebo na akcích organizovaných školou, a to nejpozději do 24 hodin od okamžiku, kdy se škola o úrazu dozví.
Zápis do knihy úrazu provádí učitelka, které se úraz přihodil.
a) pořadové číslo úrazu
b) jméno, popřípadě jména, příjmení a datum narození zraněného, číslo zdravotní pojišťovny
c) popis úrazu
d) popis události, při které k úrazu došlo, včetně údaje o datu a místě události
e) zda a kým byl úraz ošetřen
f) podpis zaměstnance právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení, který provedl zápis do knihy úrazů
g) další údaje, pokud jsou potřebné k sepsání záznamu o úrazu
O každém úrazu je informována ředitelka školy.
O úrazu dítěte podá pedagogický pracovník, který zpracoval zápis do knihy úrazů, bez zbytečného odkladu informaci zákonnému zástupci žáka.
Nasvědčují-li zjištěné skutečnosti tomu, že v souvislosti s úrazem byl spáchán trestný čin nebo přestupek, nebo jedná-li se o smrtelný úraz, podá ředitel školy bez zbytečného odkladu hlášení místně příslušnému útvaru Policie České republiky.
O úrazu podá ředitel bez zbytečného odkladu hlášení pojišťovně, u které je škola pojištěna pro případ své odpovědnosti za škodu vzniklou na životě a zdraví dětí. Ředitel bez zbytečného odkladu podá hlášení o úrazu také zřizovateli školy.
ČÁST ČTVRTÁ
Zacházení s majetkem školy ze strany žáků, zacházení s osobním majetkem, náhrady škody
ČÁST PÁTÁ
Provoz a vnitřní režim školy
V 8,00 hodin se budova zamyká a otvírají ji v případě potřeby zaměstnanci školy.
Při každém odchodu z budovy se zamyká – zodpovídají zaměstnanci školy.
ČÁST ŠESTÁ
Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků
Obecné zásady hodnocení:
Rodiče nebo zákonní zástupci žáků jsou průběžně informováni o vzdělávání svých dětí prostřednictvím žákovských knížek, na rodičovských a konzultačních schůzkách, po dohodě s učiteli se mohou informovat i mimo stanovené schůzky ve škole nebo se přímo účastnit vyučování.
Hodnocení žáků je kombinované, běžná klasifikace je doplněna slovním hodnocením u žáků s různými poruchami učení.
Nelze-li žáka hodnotit na konci druhého pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího školního roku. V období měsíce září do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník.
Ředitel školy může žákovi, který splnil povinnou školní docházku a na konci druhého pololetí neprospěl nebo nemohl být hodnocen, povolit na žádost jeho zákonného zástupce opakování ročníku po posouzení jeho dosavadních studijních výsledků a důvodů uvedených v žádosti.
Zákonní zástupci jsou informováni o průběhu a výsledcích vzdělávání žáka prostřednictvím:
K rozvíjení této dovednosti dochází ve všech vzdělávacích oborech. Objektivní sebehodnocení žáka je jedním z východisek pro plánování dalších činností. Chybu je potřeba chápat jako přirozenou věc v procesu učení. Pedagogičtí pracovníci se o chybě se žáky baví, žáci mohou některé práce sami opravovat. Chyba je důležitý prostředek učení. Při sebehodnocení se žák snaží popsat:
Při klasifikaci prospěchu se používá stupnice:
Kritéria klasifikace (a základní kritéria slovního hodnocení) prospěchu (dále jen kritéria):
1 - Žák dosahuje konkretizovaných výstupů, očekávaných kompetencí, klíčových kompetencí a cílů základního vzdělávání (dále jen stanovených výstupu) rychle, v určeném (nebo kratším) čase, s výrazným podílem samostatné práce a jen s minimální pomocí učitele. Projevuje výrazný zájem o výuku a o pozitivní rozvíjení své osobnosti. Řádně se na výuku připravuje a vzorně plní zadané úkoly. Při výuce plně využívá svých schopností, možností a rezerv.
2 - Žák dosahuje stanovených výstupů v určeném čase, jen s malou pomocí učitele. Je schopen samostatně pracovat. Projevuje zřetelný zájem o výuku a o rozvíjení své osobnosti. Jeho příprava na výuku a plnění zadaných úkolů vykazují drobné nedostatky. Při výuce se snaží plně využívat svých schopností, možností a rezerv.
3 - Žák dosahuje stanovených výstupu, ale v delším než určeném čase a s výraznou pomocí učitele. Samostatné práce je schopen jen částečně. Projevuje částečný zájem o výuku a rozvíjení své osobnosti. Jeho příprava na výuku a plnění zadaných úkolů často vykazují výraznější nedostatky. Svých schopností, možností a rezerv využívá při výuce jen částečně, a vykazuje jen malou snahu o zlepšení tohoto stavu.
4 - Žák dosahuje i přes výraznou pomoc učitele, a za mnohem delší než určený čas, jen některých stanovených výstupu. Samostatné práce je téměř neschopen. Projevuje malý zájem o výuku a rozvíjení své osobnosti. Jeho příprava na výuku trvale vykazuje výrazné nedostatky. Svých schopností, možností a rezerv využívá při výuce jen velmi málo, spíše ojediněle, a nejeví téměř žádnou snahu tento stav zlepšit.
Při klasifikaci chování žáka na vysvědčení se používá stupnice:
Kritéria pro jednotlivé stupně klasifikace chování:
Stupeň 1 /velmi dobré/:
1a – Uvědoměle dodržuje pravidla chování a ustanovení školního řádu. Nedopouští se ani méně závažných přestupků.
1b -Uvědoměle dodržuje pravidla chování a ustanovení školního řádu. Méně závažných přestupků se dopouští ojediněle. Na základě výchovného působení se však snaží své chyby napravit.
Stupeň 2 /uspokojivé/:
Chování žáka je v rozporu s pravidly chování a ustanoveními školního řádu. Dopouští se závažných přestupků a to…
Stupeň 3 /neuspokojivé/:
Chování žáka ve škole je v příkrém rozporu s pravidly slušného chování a školním řádem. Dopouští se závažných přestupků a to …
Při hodnocení výsledků vzdělávání žáka i při hodnocení chování žáka na vysvědčení se kromě výše uvedených kritérií vždy zohledňují osobnostní předpoklady, věk žáka a důležité okolnosti, které ovlivnily žákův výkon (žák se zdravotním postižením, zdravotním nebo sociálním znevýhodněním, žák, který není státním občanem ČR, apod.).
V případě použití slovního hodnocení jsou výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem a chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou popsány tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu ke stanoveným výstupům podle kritérií uvedených v Školního rádu, k jeho vzdělávacím a osobnostním předpokladům a k věku žáka. Slovní hodnocení zahrnuje posouzení výsledků vzdělávání žáka v jejich vývoji, ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka. Obsahuje také zdůvodnění hodnocení a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat.
Zásady pro převedení slovního hodnocení do klasifikace nebo klasifikace do slovního hodnocení se provádí dle následujících formulací, případně dle synonym k těmto formulacím, které jsou při slovním hodnocení používány.
Prospěch
Ovládnutí učiva předepsaného osnovami:
1 – výborný ovládá bezpečně
2 – chvalitebný ovládá
3 – dobrý v podstatě ovládá
4 – dostatečný ovládá se značnými mezerami
5 - nedostatečný neovládá
Úroveň myšlení:
1 – výborný pohotový, bystrý, dobře chápe souvislosti
2 – chvalitebný uvažuje celkem samostatně
3 – dobrý menší samostatnost v myšlení
4 – dostatečný nesamostatné myšlení
5 - nedostatečný odpovídá nesprávně i na nápomocné otázky
Úroveň vyjadřování:
1 – výborný výstižné a poměrně přesné
2 – chvalitebný celkem výstižné
3 – dobrý myšlenky vyjadřuje ne dost přesně
4 – dostatečný myšlenky vyjadřuje se značnými obtížemi
5 - nedostatečný i na nápomocné otázky odpovídá nesprávně
Celková aplikace vědomostí, řešení úkolů, chyby, jichž se žák dopouští:
1 – výborný užívá vědomostí a spolehlivě a uvědoměle dovedností, pracuje samostatně, přesně a s jistotou
2 – chvalitebný dovede používat vědomosti a dovednosti při řešení úkolů, dopouští se jen menších chyb
3 – dobrý řeší úkoly s pomocí učitele a s touto pomocí snadno překonává potíže a odstraňuje chyby
4 – dostatečný dělá podstatné chyby, nesnadno je překonává
5 – nedostatečný praktické úkoly nedokáže splnit ani s pomocí
Píle a zájem o učení:
1 – výborný aktivní, učí se svědomitě a se zájmem
2 – chvalitebný učí se svědomitě
3 – dobrý k učení a práci nepotřebuje větších podnětů
4 – dostatečný malý zájem o učení, potřebuje stálé podněty
5 – nedostatečný pomoc a pobízení k učení jsou zatím neúčinné
Celkové hodnocení žáka se na vysvědčení vyjadřuje stupni:
a) prospěl(a) s vyznamenáním
b) prospěl(a)
c) neprospěl(a)
Žák je hodnocen stupněm
Při hodnocení žáka známkou do žákovské knížky je uplatňována zásada jedné známky v jednom řádku žákovské knížky /výjimku tvoří doplnění známek v případě ztráty žákovské knížky/. K hodnocení známkou se používají v žákovské knížce známky:
1,1- 2,2- 3,3- 4,4- 5 a motivační prvky. Ze zápisu v žákovské knížce musí být zřejmé, kdy, v jakém vyučovacím předmětu, a za co byl žák hodnocen. K zápisu připojí vyučující vždy svůj (zkrácený) podpis. V případě slovního hodnocení je žák hodnocen označením stupně zvládnutí daného výstupu. Všechny výstupy, které žák plnil, má v žákovské knížce ohodnoceny.
Ředitel školy může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu jiné osoby žákovi po projednání v pedagogické radě udělit pochvalu nebo jiné ocenění za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin nebo za dlouhodobou úspěšnou práci.
Třídní učitel může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních vyučujících žákovi po projednání s ředitelem školy udělit pochvalu nebo jiné ocenění za výrazný projev školní iniciativy nebo za déletrvající úspěšnou práci.
Při porušení povinností stanovených Školním řádem lze podle závažnosti tohoto porušení žákovi uložit tato výchovná opatření:
a) napomenutí třídního učitele zejména
domácího úkolu/
b) důtku třídního učitele zejména
- za opakované zapomenutí /žákovské knížky, cvičebního úboru, pomůcek na výuku,
domácího úkolu/
c) důtku ředitele školy zejména
- za soustavné zapomenutí /žákovské knížky, cvičebního úboru, pomůcek na výuku,
domácího úkolu/
- za svévolné opuštění školy v době vyučování
d) snížená známka z chování o jeden stupeň zejména
- za opakované svévolné opuštění školy v době vyučování
e) snížená známka z chování o dva stupně zejména
Třídní učitel neprodleně oznámí řediteli školy uložení důtky třídního učitele. Důtku
ředitele školy lze žákovi uložit pouze po projednání v pedagogické radě. Následně
ředitel školy nebo třídní učitel oznámí udělení pochvaly a jiného ocenění nebo uložení
napomenutí nebo důtky a jeho důvody prokazatelným způsobem žákovi a jeho
zákonnému zástupci. Třídní učitel zaznamená udělení pochvaly a jiného ocenění a
uložení napomenutí nebo důtky do dokumentace školy. Udělení pochvaly a jiného
ocenění se zaznamená na vysvědčení za pololetí, v němž bylo uděleno.
O neomluvené i zvýšené omluvené nepřítomnosti informuje třídní učitel výchovného poradce, který tyto údaje vyhodnocuje. Při zvýšené omluvené nepřítomnosti ověřuje její věrohodnost. Neomluvenou nepřítomnost do součtu 10 vyučovacích hodin řeší se zákonným zástupcem žáka třídní učitel formou pohovoru, na který je zákonný zástupce pozván doporučeným dopisem. Projedná důvod nepřítomnosti žáka a způsob omlouvání jeho nepřítomnosti a upozorní na povinnost stanovenou zákonem. Seznámí zákonného zástupce žáka s možnými důsledky v případě nárůstu neomluvené nepřítomnosti. Provede zápis z pohovoru, do něhož uvede způsob nápravy dohodnutý se zákonným zástupcem. Zákonný zástupce zápis podepíše a obdrží kopii zápisu. Případné odmítnutí podpisu nebo převzetí zápisu zákonným zástupcem se do zápisu zaznamená.
Při počtu neomluvených hodin nad 10 hodin svolává ředitel školy školní výchovnou komisi, které se dle závažnosti a charakteru nepřítomnosti žáka účastní: ředitel školy, zákonný zástupce, třídní učitel, výchovný poradce, zástupce orgánu sociálně-právní ochrany dětí, popř. další odborníci a zástupce rady školy.
Pozvání zákonných zástupců na jednání školní výchovné komise se provádí doporučeným dopisem. O průběhu a závěrech jednání školní výchovné komise se provede zápis, který zúčastněné osoby podepíší. Případná neúčast nebo odmítnutí podpisu zákonnými zástupci se v zápisu zaznamená. Každý účastník jednání obdrží kopii zápisu.
V případě, že neomluvená nepřítomnost žáka přesáhne 25 hodin, ředitel školy zašle bezodkladně oznámení o pokračujícím záškoláctví s náležitou dokumentací příslušnému orgánu sociálně-právní ochrany dětí nebo pověřenému obecnímu úřadu. Tato ohlašovací povinnost vychází z platné právní úpravy.
V případě opakovaného záškoláctví v průběhu školního roku, pokud již byli zákonní zástupci pravomocným rozhodnutím správního orgánu postiženi pro přestupek podle ustanovení zákona, je třeba postoupit v pořadí již druhé hlášení o zanedbání školní docházky Policii ČR, kde bude případ řešen jako trestní oznámení pro podezření spáchání trestného činu ohrožení mravní výchovy mládeže. Kopie hlášení o zanedbání školní docházky bude zaslána pověřenému obecnímu úřadu.
ČÁST SEDMÁ
Závěr
Dana Dvořáková
Dodatek č. 1 ke Školnímu řádu Základní školy a Mateřské školy, Jasenná, okres Náchod
Dodatek se vydává na základě zákona č. 561/2004 Sb., Zákona o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), § 30, odst.1. Důvodem vydání tohoto dodatku je povinnost poskytnutí distančního způsobu vzdělávání za podmínek stanovených v § 184 a zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Článek I. - Podmínky přechodu na distanční vzdělávání
1. Pokud jsou splněny podmínky dle § 184 bod a) školského zákona, škola mění formu vzdělávání tak, že přejde na vzdělávání distančním způsobem a informuje o tom zákonné zástupce žáků.
2. Vzdělávání distančním způsobem je pro žáky povinné.
Článek II. - Vymezení komunikační platformy distančního způsobu vzdělávání
1. Výuku realizujeme v závislosti na možnostech jednotlivých předmětů a především dle vzájemné domluvy všech účastníků vzdělávání, synchronní (on-line) nebo asynchronní formou (zadání úkolu prostřednictvím mailů jednotlivých pedagogů aj.) či jejich kombinací.
2. K synchronní on-line výuce bude využita zejména platforma pro přenos v reálném čase (Skype, Messenger, Meet, Whats App, telefonní hovor aj.)
3. Škola disponuje omezenými prostředky k zapůjčení ICT techniky pro žáky v případě jejich potřeby.
Článek III. - Organizace výuky a její hodnocení
1. On-line synchronní výuka bude organizována dle stávajících rozvrhů nebo dle domluvy s příslušným pedagogem.
2. Hodnocení žáků probíhá formativním způsobem – učitel poskytuje žákovi ústní nebo písemnou zpětnou vazbu užitečnou k jeho dalšímu rozvoji.
Článek IV. - Obsah výuky
Vzdělávání distančním způsobem škola uskutečňuje podle příslušného rámcového vzdělávacího programu (RVP) a školního vzdělávacího programu (ŠVP) v míře odpovídající okolnostem.
Článek V. - Úplata za vzdělávání v době distanční výuky V době přechodu na distanční vzdělávání bude škola ve věci úplaty za vzdělávání postupovat v níže uvedených situacích následovně:
§ 14 nový odstavec 3 vyhlášky č. 10/2005 Sb.
Za dobu, kdy škola poskytuje vzdělávání distančním způsobem, se školné nevrací.
§ 11 nové odstavce 5 a 6 vyhlášky č. 74/2005 Sb.
Pokud je v kalendářním měsíci omezen nebo přerušen provoz družiny po dobu delší než 5 dnů, úplata se účastníkovi poměrně sníží.
Článek VI. - Závěrečná ustanovení
Tímto dodatkem se doplňuje Školní řád ze dne 1.9.2017
Dodatek nabývá účinnosti dne 1. 10. 2020
Dana Dvořáková, ředitelka školy
© 2008 Všechna práva vyhrazena.
Tvorba webových stránek zdarmaWebnode